فراخ کوشک سازان

فایبرسمنت برد یا سمنت برد؟

تغییر ساختار سمنت برد به فایبر سمنت برد

در این مقاله به جواب سوالات مطرح شده صفحات سیمانی الیاف دار فایبر سمنت برد پاسخ داده شده است
سمنت برد چیست؟
فایبر سمنت برد چیست؟
تفاوت ساختار سمنت برد و فایبرسمنت برد در چیست؟
آیا سمنت برد مخفف شده فایبر سمنت برد است؟
آیا میتوان از سمنت برد در اجرای مدولار و منحنی استفاده کرد؟
سمنت برد جدید تر است یا فایبرسمنت برد؟
سمنت برد سبک تر است یا فایبرسمنت برد؟

سمنت برد یا همان پانل سیمانی ، صفحه ای عمل آورده شده از سیمان بصورت تخت و بدون خلل و فرج می باشد که با استفاده از پانل سیمانی یا همان سمنت برد میشود بصورت یکدست در انواع و اقسام بخش های ساخت بنا مانند اجرای سقف سمنت برد، اجرای کف با سمنت برد، اجرای درای وال با سمنت برد، اجرای نمای سمنت برد با کمترین زمان و صرفه جویی وقت ، بهترین بازدهی با صرف هزینه معقول را داشته باشیم.
با این شرایط و مزایای ذکر شده از پنل سیمانی سمنت برد در چند دهه اخیر ، یکسری معایب و مشکلاتی از این مصالح ساختمانی سمنت برد مطرح گردید که باعث داشتن امتیازات منفی اعم از :
> خشک و شکننده بودن سمنت برد
> وجود آزبست و شیمیایی شدن سمنت برد
> عدم انعطاف پذیری سمنت برد که پانل سیمانی شکننده است
> نداشتن استحکام در برابر آتش سوزی سمنت برد
> وجود حشرات موذی ما بین الیاف سمنت برد
> مشکل ایجاد وزن بالای ساختمان و سنگینی پانل سیمانی حین نصب سمنت برد یا همان ورق سیمانی
> عدم استفاده از سمنت برد در نمای ساختمان های مرتفع بدلیل سنگینی پانل که خطر سقوط پانل سیمانی را بهمراه داشت. دیگر مشکلات تحمل وزن پنل سیمانی برای نصاب صفحات سیمانی لحاظ شد.

======================================================

سمنت بردها کوتاه شده فایبر سمنت برد (Fiber cement board) هستند در صورتی که مصالح فایبرسمنت اصلاح شده و فرآورده سمنت برد شده است.
اگرچه کلمات سمنت برد با فایبر سمنت برد ازنظر گفتاری و اصطلاح یکی باشند اما از لحاظ ساختار و کاربرد ، تعریفی متفاوت دارند چرا که مواد شیمیایی تشکیل دهنده سمنت برد به دلیل وجود آزبست بکاربرده شده بسیار ترد و شکننده است ولیکن فایبر سمنت برد از صفحات سیمانی الیاف دار به وجود آمده است که از ترکیب سیمان مخصوص ، الیاف سلولزی ، سیلیس و آب تشکیل میشوند. این مواد فایبر سمنت برد کاملا گیاهی بوده در دستگاه اتو کلاو و تحت حرارت و فشار تبدیل به پانل سیمانی الیاف دار می گردد .
فایبر سمنت برعکس سمنت برد که سنگین،ترد و شکننده است ، کاملا منعطف و سبکتر میباشد و در اجرای فایبر سمنت برد دستتان بسیار باز تر خواهد بود.
امکان استفاده از صفحات سیمانی بدون مسلح شدن به هیچ عنوان وجود ندارد، زیرا در این صورت صفحه سیمانی از هیچگونه مقاومت کششی و خمشی برخوردار نخواهد بود. سمنت برد به صفحات سیمانی گفته می‌‌شود ، زمانی که داخل سمنت برد از انواع الیاف گیاهی استفاده شده باشد آن را فایبر سمنت برد می‌نامیم. این الیاف به صورت همگن در کل مقطع وجود دارد و زمانی که مقطع پانل را مشاهده کنید، می‌توانید به راحتی الیاف فایبر سمنت را ببینید.
الیاف فایبر سمنت برد تشکیل شده از سیلیس که علاوه بر پرکنندگی به چسبندگی بیشتر سیمان کمک می‌کند از دیگر الیاف استفاده شده در فایبر سمنت برد همان الیاف سلولزی، پلیمری یا معدنی است که همه این مواد به وسیله دستگاه اتوکلاو و تحت شرایط گرمای شدید عمل آوری شوند و در نتیجه به صفحات سیمانی الیافدار تبدیل میگردند.
با این تفاسیر و کسب اطلاعات کلی در مورد محصول سمنت برد که همان پانل سیمانی یا صفحات سیمانی است در مقایسه با فایبر سمنت برد، پانل سیمانی الیاف دار که با نام صفحات سیمانی الیافدار هم شناخته شده میتوان به انتخاب فایبر سمنت بورد با تاکید بیشترکار کرد.

فایبر سمنت برد یا سمنت برد؟
فایبر سمنت برد یا سمنت برد؟
فایبر سمنت برد یا سمنت برد؟

فایبر سمنت برد علی رغم طرح های ساده با ضخامتهای مختلف ، دارای تنوع طرح است . مانند فایبر سمنت طرح چوب.
وزن مخصوص فایبرسمنت نسبت به سمنت برد پنل سیمانی سبک است .
فایبرسمنت برد کاملا تشکیل شده از الیاف گیاهیست ولی سمنت برد دارای آزبست است که شیمیایی میشود .
سمنت برد الیافدار دارای بافت کاملا قابل انعطاف میباشد اما سمنتبرد الیافی خشک دارد که باعث ترد و شکنندگی میگردد پانل سیمانی.
قابلیت رنگ پذیری در پانل سیمانی الیافدار.
فایبر سمنت ضدحریق میباشد.
درصد بسیار پایین جذب رطوبت در پانل سیمانی الیاف دار.
عدم ورود هرگونه حشرات موذی در الیاف فایبر سمنت.
قیمت معقول فایبرسمنت نسبت به یگر مصالح ساختمانی در رده خود.
نصب سریع وآسان پنل سیمانی الیاف دارکه نتیجه کار اجرای نمای فایبر سمنت بسیار شیک و زیبا میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا